Denken is een.

Leren is twee.

Leerlingen diep laten nadenken is drie.

 

Hoe meer je moet nadenken, hoe meer je leert. Leerlingen diep laten nadenken is dan ook van groot belang en een geweldige uitdaging voor jou als leraar. Tijdens deze cursus leer je waarom dit zo is en hoe je dit het beste kunt doen.

 

In deze cursus zoeken we een antwoord op volgende vragen:
  • Waarom is leerlingen laten nadenken belangrijk?
  • Wat is de link tussen denken en leren?
  • Hoe kun je iedereen in je klas laten nadenken?

 

De ‘Tools voor topleraren’ van Klaskit, die evidence-informed zijn ( = gebaseerd op onderzoek), staan daarbij centraal. Tijdens deze cursus ervaar je zelf hoe het is om zo te werken, waardoor je deze tools ook direct in jouw werksituatie toe kunt passen. Je maakt daarvoor een actieplan, gaat daarmee aan het werk, schaaft eraan en gaat daar de volgende bijeenkomst weer op door. Zo doen niet alleen je leerlingen, maar ook jijzelf betekenisvolle ervaringen op.

 

De Klaskit-cursussen zijn ontwikkeld door Pedro De Bruyckere (PhD), Liese Missinne en B&T onderwijs.

Pedro is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent en ook verbonden aan de Universiteit Leiden. Zijn werk is internationaal bekend en meermaals vertaald. Naast auteur van ‘Klaskit – Tools voor topleraren’ en het recent verschenen ‘Met de kinderen alles goed – Opgroeien in tijden van crises’, is hij co-auteur van ‘Jongens zijn Slimmer dan Meisjes’, ‘Juffen zijn toffer dan Meesters’ en ‘De Jeugd is Tegenwoordig’. Binnenkort komt van hem, samen met Casper Hulshof en Liese Missinne ‘Bijna alles wat je moet weten over psychologie’ uit.

 

Liese Missinne is tevens een van de Klaskit-trainers. Meer informatie over Liese staat onderaan bij de informatie over de trainers.

 

B&T onderwijs is vanaf 1996 actief in het onderwijs. Vanaf 2015 ondersteunt B&T de internationale researchED organisatie en organiseert jaarlijksresearchED Nederland.

 

In deze cursus ga je zelf aan de slag om leerlingen te ‘doen denken’, het vierde hoofdstuk van het boek ‘Klaskit – Tools voor topleraren’.

 

Vanaf 2022 zullen ook de twee andere cursussen van Klaskit georganiseerd worden door KWeC, te weten ‘Klaskit – Dual Coding’ en ‘Klaskit – Gespreide Herhaling’. Binnenkort is daar meer informatie over op onze website te vinden.

Behalve via deze open inschrijvingen, is deze cursus ook incompany met je team te boeken. Neem daarvoor contact met ons op via 0517 – 45 23 89 of info@kwec.nl.

 

 

Programma

Het programma is opgebouwd vanuit een Drietrapsraket. Elke trap bestaat uit een workshop van 2,5 uur.

 

Trap 1: inhoud met actieplan en praktische voorbeelden

Deel 1: theoretische en praktische input/inhoud

  • Waarom is laten nadenken belangrijk?
    • Levels of Processing-model.
  • Wat is de link tussen denken en leren?
    • Verschil tussen primair en secundair leren.
  • Hoe laat je iedereen in je klas nadenken?
    • Praktische voorbeelden: tijdens klassikale momenten en tijdens groepswerk.

Deel 2: Vragen + opstellen actieplan.

Welke actie onderneem je na trap 1?

  • Samen met je lerarenteam beslis je waar en met wie je bovenstaande actieplan zal uitvoeren.

 

Trap 2: intervisie & coaching

Voorbereiding: Leraren brengen hun actieplan en eventueel uitgewerkt materiaal mee naar de intervisie.

Deel 1: Aan de hand van een activerende werkvorm worden ervaringen, drempels, moeilijkheden, vragen en succesfactoren uitgewisseld. We leren van elkaar en de trainer geeft advies/stuurt bij waar nodig.

Deel 2: Op basis van de bevindingen uit deel 1 komen we samen tot een nieuw actieplan voor de periode tot trap 3.

 

 

Trap 3: terugblik en vooruitblik + certificering

Voorbereiding: Leraren brengen brengen hun aangepaste actieplan en eventueel uitgewerkt materiaal mee naar de intervisie.

Deel 1: Met het oog op het ontdekken van succesfactoren die werken voor je school, je team en je leerlingen, wordt er teruggeblikt op het volledige leerproces van trap 1 t/m trap 3. Hierbij analyseren we de risico- en succesfactoren van de geïmplementeerde strategieën om tot belangrijke randvoorwaarden te komen voor jullie team.

Deel 2: Op basis van de bevindingen uit deel 1 geeft de trainer advies en stellen we samen een definitief actieplan op met oog op structurele implementatie in de lessen.

Deel 3: Certificering.

 

Opbrengsten

Leraren die deelgenomen hebben aan de cursus ‘Klaskit – Leerlingen Diep Laten Nadenken’, weten hoe zij in hun lessen…

  • Het verschil tussen primair en secundair leren uitleggen.
  • De link tussen denken en leren (= het Levels of Processing model) uitleggen.
  • Effectieve studietips geven aan leerlingen.
  • Effectieve strategieën ontwikkelen om het denken van alle leerlingen zoveel mogelijk te stimuleren…
    • … tijdens klassikale lesmomenten
    • … bij groepswerk
  • In eigen woorden de beperkingen van denken kunnen uitleggen.
  • Rekening kunnen houden met de beperkingen van denken bij het ontwerpen van effectieve onderwijsstrategieën.

 

Verplichte literatuur

  • Klaskit: tools voor topleraren – P. De Bruyckere (2017) ISBN 97890 8254 2264

Dit boek wordt tijdens de eerste cursusdag uitgereikt.

 

Zelfstudie

  • Na trap 1 en trap 2 aan de slag met de aangeleerde theorie in de praktijk
  • Gedurende de cursus het boek ‘Klaskit – Tools voor topleraren’ lezen

 

Certificaat

De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden:

een minimale aanwezigheid van 90%, het lezen van de verplichte literatuur en het voldoen aan de praktische opdrachten.

 

 

SBU

25 uur

Voor wie?

  • Alle leraren die in het veld staan en die merken dat het vaak dezelfde leerlingen zijn die antwoorden.
  • Alle leraren die moeite hebben om & graag willen weten hoe alle leerlingen actief te betrekken tijdens klassikale momenten van hun lessen.
  • Alle leraren die alle leerlingen meer willen activeren tijdens groepswerk, omdat ze voelen dat niet elke leerling evenveel doet tijdens het groepswerk.
  • Alle leraren die leerlingen effectieve studietips willen geven.
Liese Missinne

Cursusleider

Liese Missinne

Lerarenopleider en docent didactiek Liese Missinne is naast Klaskit-cursustrainer, lerarenopleider aan de Arteveldehogeschool in Gent voor toekomstige leraren secundair (of voortgezet) onderwijs. In haar lessen gaat ze aan de slag met het boek Klaskit en werk samen met collega’s aan een praktijkgerichte vertaling van de evidence-informed principes uit het boek. Liese is co-auteur van het […]

Johan Schutrups

Cursusleider

Johan Schutrups

Johan is naast Klaskit-trainer docent aardrijkskunde op het Oosterlicht College in Vianen. Als zij-instromer startte Johan zijn onderwijscarrière op zijn 40ste. Inmiddels is hij al weer jaren werkzaam in het onderwijs en staat nog elke dag voor de klas. Na het afronden van de lerarenopleiding volgde hij de master leren en innoveren waardoor hij in […]

Jan van de Ven

Cursusleider

Jan van de Ven

Jan van de Ven is leraar in het primair onderwijs en Programmamanager Leraren bij ResearchED Nederland. Hier zet hij zich in om het leraarschap te versterken door wetenschap en praktijk bij elkaar te brengen. Ook als voorman van PO in actie en oprichter/kwartiermaker van het Lerarencollectief maakte hij met succes werk van positieversterking van leraren. […]

Cursusdata

26-05-2021 | 23-06-2021 | 29-09-202114.00-16.30 uur Nieuwerkerk-Rotterdam550,- euro info Nieuw
04-06-2021 | 06-10-2021 | 17-11-202114.00-16.30 uur Eemnes-Hilversum550,- euro info Nieuw
09-06-2021 | 15-09-2021 | 13-10-202114.00-16.30 uur Cuijk550,- euro info Nieuw
01-10-2021 | 29-10-2021 | 10-12-202114.00-16.30 uur Haarlem550,- euro info Nieuw