(Proces)diagnostiek en behandeling van dyscalculie en rekenproblemen zowel theoretisch als praktisch.

Programma:
Middag 1:

  • Verschil dyscalculie en rekenproblemen
  • Diagnostiek op procesniveau
  • Na deze middagen: procesonderzoek uitvoeren

Middag 2:

  • Feedback op eigen procesonderzoek
  • Wat te doen bij leerlingen met dyscalculie of rekenproblemen?
  • Na deze middag: minimaal vijf behandelingen uitvoeren

Middag 3:

  • Feedback op behandelingen
  • De dyscalculieverklaring
  • Effectiviteit van remedierende rekenprogramma’s
  • Beleid op scholen m.b.t. dyscalculie en rekenproblemen

 

Verplichte literatuur:
Het Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor Gedragsdeskundigen (protocol DDG) 2e herziene druk dient u zelf van te voren aan te schaffen. U kunt het bestellen door een e-mail met uw adres te sturen aan: ellidiender@casema.nl of j.e.h.vanluit@uu.nl.
Het boek wordt u dan inclusief factuur (prijs €22,00) toegezonden. De hoofdstukken 1, 2, 3 en 5 & de bijlagen 1, 3, 6 en 7 zijn verplicht om voor aanvang van de cursus door te nemen.

SBU

  • 36 uur gevalideerd
  • Registerleraar
  • Activiteitnr.: rvvegRUzIX
  • 12 contacturen
  • 24 zelfstudieuren
  • Voor wie?

    • Leerkrachten PO, S(B)O, VO of VSO, intern begeleiders, remedial teachers (ook vanuit de vrije vestiging), rekencoördinatoren, rekenspecialisten, orthopedagogen en psychologen.
    Hans van Luit

    Cursusleider

    Hans van Luit

    Hans van Luit heeft de universitaire opleiding tot orthopedagoog gevolgd (1980, Universiteit Utrecht) en is gepromoveerd op het onderwerp 'Rekenproblemen in het speciaal onderwijs' (1987, Radboud Universiteit Nijmegen). Thans is hij als hoogleraar ‘Diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie’ verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij is onder andere bacheloropleidingsdirecteur Pedagogische wetenschappen, hoofd Dyscalculie Expertisecentrum Nederland (Ambulatorium) en voorzitter van de Stichting Kwaliteitsinstituut Dyscalculie.