In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.
Onderzoek wijst uit: 1 op de 3 kinderen heeft schrijfproblemen
Vanuit elke invalshoek zet iedereen zich hard in om een kind leesbaar te leren schrijven. Voor een leerkracht gaat het vaak om het leesbaar kunnen schrijven van schooltaken, terwijl de fysio- en ergo-/oefentherapeut veelal vanuit een motorisch oogpunt naar het schrijfproces kijken. De logopedist brengt het schrijven in relatie tot de begeleiding van een zwakke fonologie, waardoor taal- en spellingsproblemen ontstaan en ouders vinden het belangrijk dat hun kind kan schrijven en dat het mooi en leesbaar is. Al deze inzet is zeer belangrijk, omdat schrijfproblemen ook van invloed zijn op de emotionele ontwikkeling.
Een leesbaar handschrift voor elk kind
Verbeter taal, spelling en rekenen met een leesbaar handschrift
Programma
- Welkom en ervaringsopdracht
- Ontwikkeling van de handschriftvaardigheid
- Kleutervaardigheden in relatie tot voorbereidend handschriftonderwijs
- Handhaven en toepassen van handschriftcriteria
- Stand van zaken t.a.v. de huidige handschrift- en schrijfproblematiek
- Handschriftonderwijs in het basisonderwijs
- Handschriftonderwijs in het voortgezet onderwijs
- Casusanalyse
- Afsluiting / evaluatie / certificaatuitreiking
Materialen
Altijd gratis inbegrepen bij deelname:
- Handleiding “De juiste koers” (t.w.v. € 32,95)
- Handleiding “Steeds Beter Schrijven” (t.w.v. € 5,95)
Opbrengsten / Leerdoelen
- kan analyseren waar de oorzaak van handschriftproblemen ligt binnen het huidige onderwijs.
- weet hoe de ontwikkeling van het handschrift verloopt.
- kan de juiste activiteiten binnen het kleuteronderwijs ontwikkelen en aanbieden ter voorbereiding op het leren schrijven.
- waarborgt de doorgaande lijn van handschriftonderwijs van groep 1 t/m 8 binnen de school (leerkracht/ib’er/kc’er).
- integreert de behandeling met de doorgaande lijn van het handschriftonderwijs van groep 1 t/m 8 (paramedici).
- bedenkt passende schrijfopdrachten tijdens het begeleidings-/behandeltraject op het niveau van de leerling.
- beoordeelt het handschrift of het voldoet aan de eisen voor het voortgezet onderwijs. Indien dit onvoldoende is, volgt begeleiding op maat.
- analyseert met het model van de schrifthandeling (Else Kooijman) waar handschriftproblemen door kunnen ontstaan.
- geeft doelgerichte en concrete feedback op het handschrift van leerlingen.
- stelt concrete leerdoelen op voor handschriftverbeteringen, zowel binnen basisonderwijs, als voortgezet onderwijs.
- werkt interdisciplinair samen met school (PO en VO), paramedici en onderwijsexperts in de aanpak van handschrift-, spelling- lees- en/of rekenproblematiek van een leerling.
- kan bewijzen dat goed handschriftonderwijs nog steeds noodzakelijk is in dit digitale tijdperk.
Verplichte literatuur
- Handschriftonderwijs en schrifteducatie. Een visie op de kern van het vak (versie 5), Else Kooijman, 2023
- Functioneel handschrift in het voortgezet onderwijs. Else Kooijman, 2020
- De kracht van goed schrijfonderwijs. Gerda Broekstra, 2019
- De mijlpaal van het leren schrijven. Gerda Broekstra, 2018
- Luisteren en/of kijken naar de Tjipcast: 10 tips voor goed handschriftonderwijs. Tjip de Jong & Gerda Broekstra, januari 2024
- Luisteren en/of kijken naar de Tjipcast: Waarom is het belangrijk dat ieder kind goed leert schrijven. Tjip de Jong & Gerda Broekstra, juni 2023
Zelfstudie
Accreditatie is aangevraagd bij ADAP voor logopedisten, ergotherapeuten en oefentherapeuten.
Certificaat
De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden: een minimale aanwezigheid van 90%, het lezen van de verplichte literatuur en het maken van de daarbij behorende opdracht.
SBU
Nog onbekend. Accreditatie is aangevraagd bij de ADAP voor logopedisten, ergotherapeuten en oefentherapeuten.
Voor wie?
- Leerkrachten PO / docenten VO
- Logopedisten
- Ergotherapeuten
- Cesartherapeuten
- Mensendiecktherapeuten
- Fysiotherapeuten
- Remedial teachers
- Ib’ers / Kc’ers
- Taalspecialisten en taalcoördinatoren.
- Tevens geschikt voor orthopedagogen en psychologen die meer willen leren over de praktische kant van het begeleiden van leerlingen met schrijfproblemen.
![Gerda Broekstra Gerda Broekstra](https://kwec.nl/wp-content/uploads/2019/08/Gerda-Broekstra_500x500.png)
Cursusleider
Gerda Broekstra
Met meer dan 30 jaar werkervaring als kinderergotherapeut begeleidt en adviseert Gerda dagelijks leerlingen en scholen in de aanpak van het goed leren schrijven. Haar werkvelden zijn er vele, zoals de kinderrevalidatie, mytyl-tyltylonderwijs, kinderdagcentra, expertisecentra (REC 3) en (speciaal) basis- en voortgezetonderwijs.
Cursusdata
12-09-2024 | 08.45-17.15 uur | Eemnes-Hilversum | 444,- euro | info | Inschrijven |
10-10-2024 | 08.45-17.15 uur | Cuijk | 444,- euro | info | Inschrijven |
21-11-2024 | 08.45-17.15 uur | Zwolle | 444,- euro | info | Inschrijven |
06-12-2024 | 08.45-17.15 uur | Haarlem | 444,- euro | info | Inschrijven |
13-02-2025 | 08.45-17.15 uur | Tilburg | 462,50 euro | info | Inschrijven |
20-03-2025 | 08.45-17.15 uur | Cuijk | 462,50 euro | info | Inschrijven |
23-05-2025 | 08.45-17.15 uur | Zwolle | 462,50 euro | info | Nieuw |
04-09-2025 | 08.45-17.15 uur | Heerlen | 462,50 euro | info | Inschrijven |
18-09-2025 | 08.45-17.15 uur | Nieuwerkerk-Rotterdam | 462,50 euro | info | Inschrijven |
03-10-2025 | 08.45-17.15 uur | Eemnes-Hilversum | 462,50 euro | info | Inschrijven |
27-11-2025 | 08.45-17.15 uur | Haarlem | 462,50 euro | info | Inschrijven |