Luisteren is een.

Spreken is twee.

Verstaan is drie.

 

Kinderlijke prietpraat is meestal grappig, maar wat als het een fonologische stoornis is? Als meerdere fonologische regels verkeerd worden toepast, kan het kind zelfs onverstaanbaar worden. Met frustratie of een gedragsprobleem tot gevolg. Adequate interventie is daarom essentieel. Maar de logica achterhalen in een fonologische stoornis luistert nauw en is vaak een puzzeltocht. De cursus “Fonologie: onderzoek en behandeling” geeft houvast. Het doel van de cursus is helder en duidelijk: Het bepalen van de fonologische ontwikkelingsleeftijd (contrastontwikkeling/FAN), het er aan relateren van de fonologische processen. Het opzetten en uitvoeren van een behandelplan vanuit de ICF met SMART geformuleerde doelen. Kortom, een aanrader voor elke logopedist die het vak perfect wenst te verstaan. Deze cursus, eerder georganiseerd door ‘Nabij Rotterdam’ is in goed overleg met Kezia Nootenboom en Edith Hofsteede onder de vleugels van KWeC terecht gekomen.
Klik snel door naar het programma van deze cursus. Hier vindt u meer informatie.

Fonologische stoornissen hebben een specifiek gerichte aanpak nodig. Vandaar deze cursus waar iedereen na een stuk theorie, direct praktisch aan de slag gaat met de uitwerking. Zowel tijdens de cursusdagen als tussen de cursusdagen, wordt er veel geoefend, zodat de cursus direct een toegevoegde waarde is voor zowel de logopedist als de behandelde cliënt(en).

 

Programma:

  • Het bepalen van de fonologische ontwikkelingsleeftijd
  • De ontwikkeling van spraakklanken volgens Mieke Beers (contrastontwikkeling)
  • Fonologische processen
  • Het screenend uitvoeren van een FAN
  • Uitwerken en interpreteren van fonologisch onderzoek (volgens Metaphon en Hodson & Paden)
  • Behandeling opzetten (volgens Metaphon en Hodson & Paden)
  • Uitvoeren van de behandeling (volgens Metaphon en Hodson & Paden)

Doelen

De cursist kan:

  • een FAN-analyse, afkomstig van een Audiologisch Centrum, lezen en interpreteren
  • (screenend) fonologisch onderzoek doen
  • een fonologische behandeling opzetten en uitvoeren
  • de ICF-codering toepassen en een smart-doel formuleren

(Verplichte) literatuur:
Vooraf krijgt de cursist verschillende documenten als literatuursuggestie toegestuurd. Het is aan te raden, maar niet verplicht om deze literatuur te lezen.

 

Zelfstudie:
Onderdeel van de cursus zijn de huiswerkopdrachten, waaronder het maken van een opdracht rondom diagnostiek en behandelng van een door de cursusleider ingebrachte fonologie-casus en een videofragment maken (3 minuten) van een behandeling van een eigen cliënt.

 

Certificaat:
De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden: een minimale aanwezigheid van 90% en het voldoen aan de praktische opdrachten.

SBU

  • 44 uur geaccrediteerd – ADAP-NVLF – ID-nummer: 331173

Voor wie?

  • Logopedisten, werkzaam met of geïnteresseerd in het werken met kinderen met fonologische stoornissen. Werkervaring is niet vereist.
Edith Hofsteede - Botden

Cursusleider

Edith Hofsteede - Botden

Edith is all round logopedist sinds 1991. Daarnaast is zij universitair geschoold als spraak-taalpatholoog. Ze behandelt in haar logopediepraktijk in Helvoirt problemen van uiteenlopende aard en is werkzaam als diagnosticus bij het spraak-taalteam van AC Kentalis in Sint-Michielsgestel