Verdiepingscursus Lezen (Leesspecialist)

Deze verdiepingscursus gaat in op je begeleidingsrepertoire van leerlingen met leesproblemen in de klas of in je logopedie-, rt-praktijk of bij je behandelinstituut.

Hoe moet ik de resultaten van leestoetsen analyseren en interpreteren? Wanneer is verlengde instructie vanuit de leesmethode voldoende en wanneer moet ik een extra interventieprogramma toevoegen? Welk programma en hoe doe ik dat dan, organisatorisch en inhoudelijk in de klas/praktijk? Neem je tablet/smartphone mee als je die hebt om direct met apps aan de slag te gaan. Ook begrijpend lezen kan en zal in deze cursus niet ontbreken.

Vanaf januari 2019 wordt deze cursus opnieuw geaccrediteerd bij de ADAP-NVLF. De naam van de cursus zal dan wijzigen in ‘Leesspecialist’, de inhoud blijft hetzelfde.

In verband met het 15 jarig bestaan van KWeC krijgt u tijdens de  ‘Verdiepingscursussen lezen’ die gegeven worden in 2018 het Instappakket ‘Jesse heeft dyslexie* voor psycho-educatie t.w.v.  75 euro cadeau.
Tevens kunt u tijdens de cursus de ‘Map Jesse heeft dyslexie* aanschaffen voor de prijs van 99 euro in plaats van 125 euro.
Voor meer informatie over de inhoud van het instappakket en de map ‘Jesse heeft dyslexie’ verwijzen wij u naar de site: www.leergoed.nl.

In deze verdiepingscursus gaan we praktisch aan de slag met toetsresultaten en maken we van daaruit een handelingsplan voor leerlingen die extra leesinstructie nodig hebben. Na dag 2 ga je aan de slag met een eigen leerling, waarbij je de verworven kennis inzet om een eigen handelingsplan te maken en een leerling te begeleiden. Ook ga je aan de slag met het in kaart brengen van je eigen geletterdheid en laat je (een) leerling(en) dit ook doen. De mooie gesprekken die dit oplevert wisselen we dag 3 uit, zo ook de resultaten van het leesgesprek dat je afneemt bij een leerling. Je werkomgeving neem je ook onder de loep: in hoeverre is die aantrekkelijk voor leerlingen en waarom?

Dag 3 neemt niet alleen de cursusleider materiaal mee voor de materialenmarkt, maar nemen alle deelnemers hun favoriete materiaal mee om met leerlingen met leesproblemen te werken. Altijd mooi om te zien, hoe collega’s materiaal inzetten dat je zelf al jaren hebt staan, maar nooit (voor dit doeleinde) gebruikt hebt.

We gaan deze dag ook aan de slag met digitale geletterdheid, waarbij ook apps en websites aan bod komen. Welke apps en websites zijn er, waar let je op in verband met de effectiviteit enz. Neem je tablet/smartphone mee om ook direct aan de slag te gaan. ’s Middags staat de casuïstiek centraal, waarbij je feedback krijgt van de medecursisten en de cursusleider.

Zo ga je na drie cursusdagen met veel bagage terug naar je werksituatie om leerlingen met leesproblemen beter te kunnen begeleiden.

Programma:

Dag 1:

  • De leesontwikkeling
  • Leesonderzoek
  • Wat doe je wel/niet bij leesproblemen en waarom?
  • Spellende lezer – radende lezer en feedback geven
  • Stillezen
  • Leesinterventies: wanneer doe je wat en waarom?
  • Aan de slag met leesinterventies
  • Leesmotivatie (met vele materialen en nieuwe ideeen)

Dag 2:

  • Wat is begrijpend lezen?
  • De ontwikkeling van het begrijpend leesonderwijs
  • Effectief onderwijs in begrijpend lezen
  • Tekstkeuze en woordselectie
  • Opzet van een les
  • Toetsen van begrijpend lezen
  • Rol helpende volwassene bij begrijpend lezen
  • Psycho-educatie

Dag 3:

  • Digitaal lezen
  • Onlinegeletterdheid
  • Apps en websites
  • Materialenmarkt
  • Casuïstiek

Opbrengsten:
De deelnemers hebben na de cursus:

  • kennis van verschillende leestechnieken die gebruikt worden bij spellende en radende lezers.
  • kennis van de afname en interpretatie van leestesten die in het primair onderwijs worden afgenomen: zij kunnen onder andere een uitdraai van het leerlingvolgsysteem ‘lezen’.
  • kennis van aanvullende testen op het gebied van lezen die afgenomen kunnen worden bij kinderen met leesproblematiek. Deelnemers kunnen op basis hiervan de (logopedische) behandeling/les beter afstemmen op de hulpvragen van ouders, kind en school/behandelaar.
  • het belang ingezien van het afstemmen van de behandeling in een doorgaande lijn met ouders en school/zorg.
  • kennis genomen van verschillende lees(interventie)methoden en weten wanneer ze welke interventie in kunnen zetten.
  • ondervonden wat ze kunnen doen met leerlingen om het doel van lezen, begrijpend lezen, te kunnen bevorderen op een efficiënte en aantrekkelijke manier.
  • inzicht in de verschillen tussen geletterdheid vanaf papier en onlinegeletterdheid.
  • kennis van recente apps en kunnen kritisch kijken welke effectief zijn voor welke onderdelen van het leesproces.
  • een handelingsplan opgesteld naar aanleiding van afgenomen leestoetsen die zelf gescoord en geïnterpreteerd zijn. Daarin is voor de leerling de meest geschikte interventie beschreven met de daarbij behorende middelen n.a.v. het geleerde tijdens de workshops, zodat deelnemers met een voorbeeldhandelingsplan naar huis gaan.
  • deelgenomen aan een materialenmarkt waar veel gebruikt en nieuw materiaal getoond en gepresenteerd wordt.
  • een leesautobiografie gemaakt van hun geletterdheidspraktijken en laten (een) leerling(en) een leesdagboek bijhouden van twee dagen.
  • de leesomgeving op hun werkplek kritisch bekeken en hierover een gesprek gevoerd met (een) leerling(en).
  • ervaring met het afnemen van een leesgesprek bij (een) leerling(en) in hun eigen werksituatie.
  • tussen cursusdag 2 en 3 in de eigen werksituatie aan de slag gegaan met een leerling met leesproblemen (onderzoek en behandeling) en ontvangen feedback van medecursisten op dag 3.

Verplichte literatuur: (de literatuur dient zelf aangeschaft/geleend te worden):
* Lezen… denken… begrijpen! – Handboek begrijpend lezen in het basisonderwijs. Mariët Förrer & Karin van de Mortel
ISBN 97890 650 86266
* Meer dan lezen. Over geletterdheid, geletterdheidsontwikkeling en leesonderwijs – Onder redactie van: J. Berenst, Sj. Faasse, A. Helder en M. Pulles
ISBN 978-90-232-5350-1

Zelfstudie:
Het lezen van de verplichte literatuur en het uitvoeren van de opdrachten.

Certificaat:
De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden: een minimale aanwezigheid van 90%, het lezen van de verplichte literatuur en het voldoen aan de praktische opdrachten die daarbij horen.

Voor wie?

Leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers (ook vanuit de vrije vestiging), ambulant begeleiders, logopedisten, dyslexiespecialisten, taal-/leescoördinatoren en onderwijsassistenten die zich willen verdiepen in de verschillende niveaus van zorg van leesproblemen en/of dyslexie.

Ook orthopedagogen en psychologen die meer willen leren over de praktische kant van het behandelen van leerlingen met leesproblemen en/of dyslexie zijn van harte welkom.

SBU

90 uur geaccrediteerd - ADAP-NVLF - ID-nummer: 276972
102 uur gevalideerd - Registerleraar - Activiteitnummer: vhN4fUhhs7

Cursusleider

Cursusdata

Data Tijd Locatie Prijs Info
06-09-2018, 07-09-2018, 15-02-2019 08.30-17.15 uur Stein-Urmond 1237,50 euro Gesloten
14-03-2019, 15-03-2019, 13-06-2019 08.30-17.15 uur Eemnes-Hilversum 1237,50 euro Inschrijven
23-05-2019, 24-05-2019, 11-10-2019 08.30-17.15 uur Ridderkerk-Rotterdam 1237,50 euro Inschrijven
12-09-2019, 13-09-2019, 12-12-2019 08.30-17.15 uur Zwolle 1237,50 euro Inschrijven
14-11-2019, 15-11-2019, 13-02-2020 08.30-17.15 uur Haarlem 1237,50 euro Inschrijven

Overige cursussen