Een strip lezen is een.

Een boekje lezen is twee.

Jeugdliteratuur lezen is drie.

 

Om je in de denkwereld van een striptekenaar te verplaatsen hoef je alleen de plaatjes te volgen. Woorden spelen slechts een ondersteunende rol. Maar wat als illustraties niet continu aanwezig zijn en de schrijverswereld voornamelijk in woorden wordt geschilderd?
Dit doet een beroep op je voorstellingsvermogen. Een vermogen dat wordt gevoed door het kunnen begrijpen van woorden en de context waarin ze geplaatst zijn. Goed taalonderwijs bestaat daarom uit het bouwen aan een rijke ervarings- en taalbasis. Dit begint met lezen. Maar ook ‘praten over lezen is wezenlijk, omdat we pas weten wat we denken als we het onszelf horen zeggen’, zegt Chambers.

Inspirerend en motiverend

In de 3-daagse cursus ‘Specialist Begrijpend Lezen met jeugdliteratuur’ gaan we -verspreid over enkele maanden- aan de slag met jeugdliteratuur.

Deelnemers krijgen een boekenpakket met actuele kinderboeken waarover gesproken, gediscussieerd en geschreven gaat worden. Er wordt een praktische link gelegd naar het schoolaanbod van zaakvakken als geschiedenis of wereldoriëntatie. Ook worden er diverse opdrachten gedaan. Aan het eind heb je zelf een behandel-/lessenserie ontworpen waarin je met jeugdliteratuur het leesbegrip en de kennisbasis verhoogt en tevens alle facetten van de taalontwikkeling bewust stimuleert en vergroot.
Kortom: een leuke, leerzame en praktische cursus voor iedereen die professioneel en slagvaardig aan de slag wil met taalonderwijs in het basisonderwijs. Een cursus die ook belangrijke didactische tools en middelen geeft om de leesmotivatie bij jongeren te bevorderen.

 

Ook docenten uit het voortgezet onderwijs zijn van harte welkom. Het boekenpakket is in principe afgestemd op het basisonderwijs, maar veel boeken kunnen ook in de onderbouw van het voortgezet onderwijs gebruikt worden. Zo ook de verwerkingsopdrachten die gedaan worden.

Programma

Drie dagen praktisch aan de slag met elkaar, onderbouwd met gedegen theorie.

Dag 1: van het vak begrijpend lezen naar leesbegrip

  • Theorie begrijpend lezen
  • Problemen rond begrijpend lezen
  • Voorbeeld leesbegrip met jeugdliteratuur
  • Herhaald lezen
  • Didactiek van leesbegrip

Tijdens en tussen de onderdelen door aan de slag met de die dag uitgedeelde boeken van het boekenpakket. Door zelf te doen en te ervaren is het makkelijker zelf een behandel-/lessenserie op te bouwen. Zo ook dag 2.

 

Dag 2: Teksten als basis voor kennis

  • Tekstsoorten en tekstanalyse
  • Schurende en naburige teksten
  • Het maken van aantekeningen

 

Dag 3: Zelf aan de slag met jeugdliteratuur

  • Het koppelen van jeugdliteratuur aan de zaakvakken
  • Diversiteit en meertaligheid
  • Poëzie
  • Literaire gesprekken
  • Presentaties

Opbrengsten

Door middel van jeugdliteratuur het taalniveau van de leerlingen vergroten, waarbij dus ook gewerkt wordt aan begrijpend lezen, woordenschat, mondelinge taalvaardigheid en schrijfvaardigheid.

Deelnemers weten/kunnen/hebben na afloop

  • kennis genomen van de theorieën rond begrijpend lezen en onderdelen die daarop van invloed zijn
  • duiden waardoor problemen met begrijpend lezen bij individuele leerlingen zijn ontstaan
  • ervaren wat een goede les leesbegrip is naar aanleiding van het inzetten van jeugdliteratuur
  • inzicht in het koppelen van jeugdliteratuur aan de taalontwikkeling, waaronder woordenschat, morfologie, syntaxis, pragmatieke mondelinge taalvaardigheden, prosodie, schriftelijke taalvaardigheden (inclusief spelling en grammatica), het taalbewustzijn en de taaldenkrelaties
  • jeugdliteratuur koppelen aan zaakvakken en kerndoelen van het onderwijs
  • inzicht in het belang van het herhaald lezen
  • kennis genomen van de didactiek rond leesbegrip
  • omgaan met de didactiek rond leesbegrip
  • inzicht gekregen in tekststructuren en tekstanalyse
  • ervaring opgedaan met het maken van een tekstanalyse
  • inzicht gekregen in en ervaring opgedaan met schurende en naburige teksten
  • inzicht in het belang van en ervaring opgedaan met het maken van aantekeningen bij teksten
  • voorkennis activeren
  • werken met verschillende tekstsets
  • kijk op een breed scala aan boeken wat betreft diversiteit
  • inzicht in het belang van (voor)lezen in de moedertaal
  • inzicht in het belang van het gebruik van poëzie
  • ervaring met het voeren en begeleiden van literaire gesprekken in hun eigen werksituatie
  • aantonen hoe je jeugdliteratuur in kunt zetten om het leesbegrip met daarbij de taalontwikkeling en de kennisbasis van je leerlingen te vergroten

Verplichte literatuur

  • Jeugdliteratuur & didactiek. Handboek voor VO en MBO – Iris Kamp, Janneke de Jong-Slagman en Peter van Duijvenboden ISBN 979-90-469-0685-9
  • Wie achter deze deur verdwaalt – Rindert Kromhout & Tonke Dragt
  • Literaire gesprekken in de klas – Gertrud Cornelissen, te downloaden via de link.
  • Het aangeleverde boekenpakket jeugdliteratuur dat tijdens dag 1 uitgedeeld wordt (we gaan hier letterlijk tijdens de cursus en tussen de cursusdagen mee aan de slag).

 

De bovenste twee verplichte boeken dient u zelf aan te schaffen of te lenen. Zoals het er nu uitziet volgt er nog een aanbieding. We doen hier hard ons best voor, maar zijn er nog niet helemaal uit. Nog heel even geduld hiervoor. Zodra we meer weten wordt het hier vermeld en krijgen de ingeschreven deelnemers er bericht over.

Zelfstudie

Het lezen van de verplichte literatuur en de opdrachten die bij de cursus horen. Deze opdrachten hebben te maken met het boekenpakket jeugdliteratuur dat bij deze cursus inbegrepen is en uitgedeeld wordt tijdens de eerste cursusdag. Tip: neem een rolkoffertje mee, zodat er niet teveel gesjouwd hoeft te worden.

We maken heel bewust de boeken van het boekenpakket vooraf niet bekend. Mochten de boeken al in bezit zijn, dan is het niet erg dat er een extra exemplaar aanwezig is op de werksituatie, daar u na deze cursus volledig ‘in’ deze boeken zit en er dus met meer leerlingen mee aan de slag kunt.

We willen daarbij te allen tijde de vrijheid houden om het boekenpakket op het laatste moment aan te passen aan recente ontwikkelingen met betrekking tot het verschijnen van nieuwe boeken en eventueel de actuele situatie waar we al dan niet op in willen gaan. Zo zou er iedere cursus een ander boekenpakket kunnen zijn.

Certificaat

Deelnemers ontvangen een certificaat als ze voldaan hebben aan:

  • 90% aanwezigheid tijdens de cursusdagen
  • het lezen van de verplichte literatuur
  • het doen van de opdracht vooraf en die tussen dag 1 & 2 en 2 & 3

SBU

Accreditatie wordt aangevraagd bij ADAP-NVLF.

Deze is opgebouwd uit 24 uur aanwezigheid en zelfstudie van de verplichte literatuur en het uitvoeren van de opdrachten die bij het bijgeleverde boekenpakket jeugdliteratuur horen. Hierdoor wordt direct ervaring opgedaan in de eigen werksituatie met de opgedane kennis tussen dag 1 en 2 & dag 2 en 3.

Voor wie?

  • Leerkrachten
  • Logopedisten
  • Lees- en taalcoördinatoren
  • Rt’ers
  • Ib’ers
  • Orthopedagogen
  • Psychologen
Carine Manderfeld

Cursusleider

Carine Manderfeld

Carine Manderfeld (1969) heeft haar opleiding Logopedie gevolgd in Rotterdam. Na haar afstuderen in 1992 is ze daar direct een eigen praktijk begonnen, waarbij haar interesse voor lees- en spellingsproblemen al van het begin af aan groot was, mede doordat er in haar familie aan alle kanten dyslexie voorkomt.

Boukje Toering

Cursusleider

Boukje Toering

Boukje Toering (1976) heeft zich in haar loopbaan veelal bezig gehouden met lezen. Lezen in het brede zin van het woord, namelijk het leren lezen, dyslexie en de ondersteuning die erbij past. Eerst werkte ze als leerkracht, later als Remedial Teacher en orthopedagoog.

Cursusdata

09-06-2022 | 16-09-2022 | 02-12-2022 08.30-17.15 uur Zwolle 1498,- info Inschrijven